Kreidlerdatabase

Andre Gebben

De historie van Gebben BV liggen in Staphorst, een stadje in het noord-oosten van Holland.

Kreidler GebbenIn 1936 richtte H. Gebben een kleine fietswinkel op met slechts 2 werknemers. Wat begon als een kleine winkel, groeide in een paar jaar tot de grootste en meest bekende winkel in Holland. Het bedrijf groeide van 800m² naar 2600m² binnen 6 jaar.

Jaren 1964-1980

In 1964 kwam de jonge Andre Gebben ook in de zaak van zijn vader. Hij was verantwoordelijk voor de explosieve groei door motorfietsen aan het assortiment toe te voegen. Hij specialiseerde zich in de verkoop van crossmotors, en binnen de kortste keren een van de leidende dealers in de Benelux.

Andre Gebben was zelf ook een zeer goede motorcross coureur, hij was 19 keer kampioen van Nederland, en racete in Nederland, Engeland en Amerika. Hij heeft zelfs een tijdje het wereld sprint rekord op zijn naam gehad.

Van de kennis die de familie had in motorcross, maakten zij gebruik om een eigen motor te ontwikkelen. Zij noemden deze de Gebben-Kreidler. Dit was een 50 cc motorcross motor, welke geschikt was om competatief zich te meten met de zwaardere klasse, de 100 cc en was daarom zeer gewild op de Nederlandse banen. In 1980 werden straat motoren aan het assortiment toegevoegd en werd gestart met de import van Amerikaanse motoren. Het bedrijf won o.a. diverse prijzen door de beste verkopende dealer te zijn van Nederland voor de volgende merken: Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Triumph, BMW and Moto Guzzi. Met 27 medewerkers en een efficiente organisatie werd het bedrijf gezien als voorbeeld voor de Nederlandse markt.

Gebben-Kreidler

Artikel uit tijdschrift Motorsport, mei 1973

Kreidler Gebben Zelden zagen wij een 50 cc speciaal crosser, zo zeldzaam mooi afgewerkt en met tal van uit eigen produktie afkomstige speciale onderdelen, als het 1973 model van de welbekende Gebben-Kreidler. Het is dan ook, daar in het Overijsselse Rouveen, een compleet produktieprogramma geworden, met uitgebreide voorraden speciale onderdelen en naast een grote cliëntele op de binnenlandse cross- en grasbanen ook een bloeiede export. Niemand minder dan Torsten Hallman was eens zo verrukt van een speciaal Gebben-onderdeeltje, dat hij er meteen maar 10.000 (ja vier nullen) voor Zweden bestelde...   In de gloriedagen van de scooter, zo herinneren wij ons, had je voor 10 pk toch wel iets van 200 cc nodig.
Nu wordt ditzelfde vermogen en zelfs tot 10,5 pk door André Gebben opgegeven voor zijn 50 cc Kreidler blokken. Hij gaat hierbij uit van de 6.2 pk standaardblokken. Het grote motorvermogen wordt bereikt bij circa 12.000 toeren. Bij de ontwikkelling van de motorblokken verheugt de firma Gebben zich de laatste paar jaar in de medewerking van het researchlaboratorium van Kreidler-importeur Van Veen Import te Amsterdam. In tegenstelling tot zijn vriend en dorpsgenoot Aalt Toersen heeft André Gebben zijn carrière geheel in de grasbaan en terreinsport gezocht, een carrière die beloond is met een eindeloze reeks overwinningen en diverse kampioenschappen.
Een ongelukkige trainingsval plus de nieuwe leeftijdsgrens die de landelijke motorsportbond aan 50 cc crossers heeft gesteld, zijn oorzaak dat André zich nog meer dan voorheen op de productie van zijn machines heeft geworpen, waarbij hij als altijd in zijn vader een krachtig sponsor heeft gevonden en in Klaas Knol een veelzijdig, kundig medewerker, in het bijzonder inzake tuning van de blokjes en perfectionering en produktie van de frames. Zien we de 1973 Gebben-Kreidler naast die van vorige jaren, dan vallen vooral de veranderingen aan het frame op. De lijn is nog meer 'professioneel'.

Enige kunststof toebehoren

Voor zo'n 50 cc moet alles zo licht mogelijk zijn. Daarom 1,5 mm pijp, maar in jarenlange eigen cross-ervaring zijn de bedreigde punten voor die frames voldoende bekend, zodat daar de juiste versterkingen zitten. 'Niettemin', zo zegt André, 'worden alle veranderingen aan onze frames eerst uitgeprobeerd door er een tot 80 cc vergroot Kreidlerblok onder te hangen, waarmee we ook wel deelnemen aan 125 cc wedstrijden. Op die manier komen eventuele tekortkomingen of zwakke punten er heel snel uit en kunnen we er van verzekerd zijn, dat de produktiemodellen in de 50 cc klasse geen problemen geven.

Team

Nu hij zelf niet meer actief rijdt, heeft André gezorgd voor een zo sterk mogelijk team op zijn machines. Voor grasbaan en cross zijn dat Joop Staman. Henk Poorte en Tonny Sligte, terwijl zijn broer Hans Gebben de grasbaansector voor zijn rekening neemt. Uiteraard zijn dit dan tevens de machines waarop de research voor de komende jaren wordt bedreven. Ze zullen nóg meer dan die 10,5 pk geven. Maar de Gebben-Kreidler zoals die in Rouveen 'over de toonbank' te koop is in complete crosstrim, mag reeds met dit getal een ereplaats innemen onder alles wat deze markt biedt. Hij kost dan f. 2995,— 'Bepaald niet de goedkoopste', lacht vader Gebben, maar dan wijst hij ons achtereenvolgens op een groot aantal punten die deze machientjes ook zo 'outstanding' maken. 'Overigens', zo voegt hij er aan toe, 'hebben we het frame dit jaar gewijzigd om het moeilijker te maken het te imiteren. In het verleden is het voorgekomen dat een of andere renner bij ons een frame kocht, het vlijtig nabouwde en dan aan zijn vriendjes voor een 'echte Gebben' verkocht.

Motorblok

We mogen de cilinder van het 10 pk model aan alle kanten bekijken en fotograferen. Er zitten vier overstroompoorten in. Een nieuw detail is de flexibele slang waarmee de Dell'Orto UB 24 S carburateur aan de cilinder wordt bevestigd. Dit om te voorkomen dat eventuele motortrillingen de brandstoftoevoer zouden beinvloeden. Eveneens opvallend is de instel-mogelijkheid voor de expansieuitlaat, waarmee de ervaren rijder zijn machine kan aanpassen aan zijn eigen gewicht en de condities van het circuit. Door het achterdeel van de uitlaat ten opzichte van de uitlaatbocht te verschuiven (hiertoe biedt de bevestiging aan het frame mogelijkheden), kan naar believen de trekkracht naar een wat hoger of lager toerental worden verlegd.

Schakelveer

Een eigen ontwikkeling is ook het lichtere schakelveertje. Voor dit crosswerk wordt het schakelpookje wat ingekort. Maar dat heeft tot gevolg dat het schakelen soms wat zwaar gaat. De deze dagen geïntroduceerde nieuwe veertjes zijn hierop weer het antwoord.
Momenteel past men bij Gebben nog Motoplat transistorontsteking toe maar waarschijnlijk wordt dat in de toekomst Bosch, zoals men ook doende is voor de voorvorken over te stappen van Ceriani op Marzocchi, welke laatste fabriek op verzoek van Gebben een speciale uitvoering maakt. Daarnaast blijft Ceriani natuurlijk op verzoek leverbaar.

Balhoofd

Bijzonderheid van het Gebben frame is een uitgedraaide balhoofdsbuis voor een optimale passing. Voor dit crosswerk wordt ook bijzondere waarde gehecht aan een balhoofdsas van flinke lengte. Die moest zelf worden gemaakt. In het verleden brak die as toch nog wel eens, uiteraard op de plaats waar de draad ophield. Daarop is nu een balhoofdmoer gevonden die behalve het draadeind ook nog een deel van de as zelf omvat. Niet alleen sterker. maar ook nóg veiliger, want zelfs al zou de as breken, dan nog blijven de platen op hun plaats. De achtervork is gelagerd in silent blocks. Spatborden en luchtfilterhuis (met Fram ringfilter) zijn van ongewapend plastic van een Nederlandse toeleverancier. Ook de 6 liter polyestertank is een Nederlands produkt.

Losse flens

Probleem op die steeds sterker wordende kleine machines zijn de spaakgaten in de velgen. In de in de handel verkrijgbare velgen scheuren ze uit, onder het grotere motorgeweld. Gebben legde zijn idee van een extra, losse flens voor aan de Italiaanse specialist Grimeca en die maakt ze thans. Op de Gebben-Kreidlers vinden we ze voor en achter in de wielen die samengesteld zijn met Borrani-lichtmetalen velgen, waaromheen Continental banden achter 3,00 x 18 inch en vóór 2,75 x 21 inch.

Zelftappers

In plaats van een boulon om het verschuiven van achterband ten opzichte van velg te voorkomen, past Gebben zelftappende boutjes toe in de zijkant van de velgen, een systeem dat we ook zagen op de nieuwe viercilinder wegracers van Yamaha. Opklapbare voetsteunen, aluminium kettinggeleider voor de Renold ketting, stuur (in de toekomst aluminium), buddyseat, tandwielen (op wens ook rechte primaire vertanding) zijn goeddeels behorende tot de eigen produktie, evenals 11 en 12 tands voorkettingwieltjes en keuze uit 52 tot 60 tanden achter.

Nog geen 125

Of er met de opkomst van de 125 cc klasse ook Gebben machines van die inhoud verwacht mogen worden', zo willen wij tot slot van ons bezoek graag weten. 'We denken er hard over, hebben ook al wel wat ervaring verzameld in die klasse. Maar voorlopig hebben we het nog druk genoeg met onze 50 cc speciaalbouw, die wij bedrijven naast onze activiteiten als motor- en bromfietsdealer.' Maar dan toch bepaald niet 'nebenbei' en op een dusdanig fabrieksmatige wijze dat het alle respect afdwingt wat een relatief klein team daar in Rouveen presteert.

MOTOR:
Kreidler 50 cc, 5 versnellingen rijwind gekoeld
Max. vermogen bij ca. 10,500 t.p.m.
Ontsteking: Motoplat transistor ontsteking
Carburateur: Dell-Orto 24 mm type UB

FRAME:
Buis wiegframe
Wielbasis: 1320 mm
Grondspeling: 200 mm, zithoogte 760 mm
wielen: aluminium velgen met Grimeca naven
Voorwiel: 21 inch x 2,75, achter: 18 inch x 3,00
Voorvork: dubbel hydraulisch poot 30 mm
Achtervering: Girling progressief
Spatborden: plastic evenals het luchtfilter
Benzinetank: polyester
kleur: frame zwart, tank geel
gewicht: 70 kg

PRIJS: Wedstrijdklaar f. 2925,- incl. B.T.W.