Kreidlerdatabase

John Bos - De Zeeuwse herstart van Kreidler

Klik hier voor mijn bezoek aan Portugal

In 1982 werd Kreidler uit Stuttgart failliet verklaard.

Maar dat betekent niet dat er geen tweewielers van dat merk meer worden gebouwd.
Dat gebeurt in Goes. Door een enthousiaste Nederlander die het merk wel een heel warm hart toedraagt.

De Duitse onderneming kon het uiteindelijk toch niet meer bolwerken tegen de oprukkende Japanse concurrentie, waarvan de producten vijf- tot zeshonderd gulden goedkoper op de Europese markt kwamen. Wat kwaliteit betreft staken de Europese merken er weliswaar met kop en schouders boven uit, maar daar werd door de jeugdige kopers minder op gelet.

Bij de afwikkeling van het Kreidler faillissement bepaalde de Duitse rechter dat de curator nog tenminste tien jaren na de uitspraak moest voldoen aan de vraag naar onderdelen. Hierdoor kon een klein aantal van de oorspronkelijke 800 man sterke personeelsbezetting nog jaren na de sluiting van de fabriek op kleine schaal de productie voortzetten. Om aan de toch steeds voortdurende vraag naar onderdelen te kunnen voldoen besloot grossier Agu uit Alkmaar de voorraad van de hoofd importeur van Kreidler Nederland over te nemen. Grotere voorraden lagen echter ook nog in Stuttgart. Na verloop van enkele jaren zag ook Agu er geen heil meer in en wilde de 'handel' kwijt.

Voor John Bos uit Goes was dit de aanleiding om zich hierover te ontfermen en hij kocht op zijn beurt ALLES op.

(Er waren zeven AGU vestigingen !!!) Ook de laatste magazijnvoorraden in Stuttgart kon hij zich toe-eigenen.
Hij stond al als zeven jarige jongen en later als LTS-er in zijn vrije uren bij de fietsenmaker in het dorp achter de bankschroef. (Kreidler en Suzukidealer Koch)
Daarna, als gediplomeerde metaalarbeider, werd hij monteur bij een rijwiel- en bromfiets handelaar.
Ook heeft John nog een tijdje les gegeven.

John was en is nog steeds een echte bromfiets fanaat, met het merk Kreidler als absolute favoriet vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid.
'Toen ik hoorde dat ook Agu in Alkmaar van zijn voorraad af wilde, heb ik besloten alles op te kopen wat er in ons land en in Duitsland op het gebied van onderdelen voorraad nog aanwezig was', zegt de nu 39-jarige ex-monteur, 'ik heb toen ook het merk recht gekocht en vanaf dat ogenblik ben ik voorzichtig begonnen met de assemblage en de verkoop van de oerdegelijke Kreidler bromfiets.' 'Daarbij heb ik veel steun gehad van het groepje oud-werknemers van Kreidler Stuttgart, die soms onder primitieve omstandigheden zich met het boren van motorblokken en de verdere onderdelen fabricage bezighielden. We hebben bovendien geboft dat de echte bromfiets liefhebbers begrepen dat kwaliteit een doorslaggevende factor is bij de keuze van een vervoermiddel.'

'Er zijn zelfs liefhebbers die een twintig jaar oude Kreidler door het regelmatig vernieuwen van bepaalde onderdelen probleemloos op de weg weten te houden. Daarbij komt dat door de verstikkende situatie vooral in het woon-werkverkeer de belangstelling voor een licht gemotoriseerd vervoermiddel toeneemt. De zaken lopen dus prima.

Kreidler PortugalIk heb wereldwijd het alleenrecht om Kreidler bromfietsen op de markt te brengen en heb inmiddels verkooppunten in België, Frankrijk, Duitsland en Amerika.'

Onlangs heeft John onder het oude merk, met een aantal technische verbeteringen, een nieuw type bromfiets uitgebracht. Deze doorstond de strenge keuringseisen van TNO en de RDW glansrijk. Er zijn op dit ogenblik assemblage lijnen in Goes, maar ook weer in Duitsland. De prijzen van de verschillende typen lopen uiteen van ƒ 5.700 tot ƒ 7.900. De voormalige fietsenmaker en bromfiets monteur uit Goes reist nu jaarlijks vele tienduizenden kilometers om zijn bromfiets imperium te onderhouden en verder uit te breiden.

John Bos heeft een aantal jaren geleden de zaak in Goes over gedaan aan Dave Bout, die de zaak onder de naam John Bos Kreidler Depot voortzet.
De balieverkopen en reparatie afdeling had John Bos overgedaan aan Jacco Witte.
Dave Bout doet met de naam Kreidler depot John Bos de onderdelen.
John Bos zit tegenwoordig in Portugal alwaar hij weer Kreidler onderdelen verkoopt en produceert.

In januari 2007 belde John Bos mij op en na gezellig even gebabbeld te hebben nodigde hij mij uit voor een bezoek aan de fabriek in Portugal.
Misschien doe ik dat nog wel eens, kan ik er een leuk stukje over schrijven.

In November 2008 verscheen opeens een artikel op Maartens Kreidler Site over John Bos.

Het verhaal is nog niet uit.

John Bos KreidlerIn 2009 opent opnieuw een onderdelen verkooppunt, het heet nu kreidlerbenelux.com (Rob 'Robbie' v.d. Velde) en zegt 7.000 onderdelen op voorrraad (beschikbaar) te hebben in Portugal.

Opvallend natuurlijk zijn de advertenties op marktplaats waarbij het pand wordt getoond met duidelijk de naam John Bos. En dat is logisch.

Informatie leerde dat het hier een (jeugd) vriend is van John Bos.
Er zullen uiteindelijk zo'n 3.000 verschillende onderdelen op voorraad komen te liggen.
Helaas heeft Rob eind 2009 'de tent' moeten sluiten.
Door juridische problemen kon Rob helaas niet anders.

Update februari 2010: Inmiddels is e.e.a. mij duidelijk geworden.
Dave is nog maar beperkt open en de prijzen van Jacco Witte lijken goedkoper, een verklaring zou kunnen zijn dat de prijzen al een tijdje niet zijn bijgewerkt.

Inmiddels lijkt het er op dat de zaak van Dave weer is gewisseld van eigenaar,
de zaak wordt nu opnieuw opgebouwd door Chris de Bruijne.
Voor zover nodig wens ik hem veel succes.

Helaas heeft ook Chris de Bruijne het niet kunnen volhouden.

John Bos
Alex in Portugal bij John Bos Kreidler