Kreidlerdatabase

Peter Beszelsen

IN MEMORIAM 06-03-2019

Geachte Louis,

Afgelopen dindsdag is Peter Beszelsen als donderslag bij helder hemel overleden, ik zag een leuk stukje over hem staan op jouw site dus voor de volledigheid laat ik je het even weten.

Vandaag zou hij 76 geworden zijn. Peter was getrouwd met de zus van mijn moeder,  afgelopen maandag heb ik hem voor het laatst getroffen tijdens de begrafenis van mijn stiefvader.  Redelijk bizar!  Overigens heb je een erg leuk site!

Wij zullen Peter herinneren !!

 

Volgens LinkedIn van 1963 - May 1983 Managing Director Van Veen Import B.V.

Peter Beszelsen Van Veen KreidlerExclusive Import organisation Kreidler mopeds and motocycles for The Netherland , GPA helmets, Manufacturer of Van Veen OCR 1000 bi-Rotary engine motorcycles. Owner and developer of 50 cc roadracing motorcycle team Van Veen-Kreidler; holder of 3 World Championships 50 cc Road Racing, Holder of World Speed-Record 50-cc engines with Kreidler, Elvington (UK).

Maar, naast directeur verkoop, was hij ook verantwoordelijk voor:

Peter Beszelsen Kreidler Van VeenPeter kon ook 'goed' met het personeel omgaan.

Ook dealers konden goed overweg met de afspraken die hij met hen maakte, omdat ze wisten dat met Van Veen een afspraak - een afspraak was.

Enige tijd geleden hoorde ik een mooi verhaal, gelukkig met een 'happy ending'.
Er was namelijk ooit eens een complete wagon Kreidlers verdwenen !!!

Peter schreef het volgende:

Kreidler bromfietsen bestemd voor de Nederlandse markt werden maandelijks vanaf het fabrieksterrein van Kreidler in Kornwestheim met goederentreinen van de Deutsche Bundesbahn naar de opslagloodsen van Schenker & Co in het gebied van de Oostelijke handelskaden in Amsterdam getransporteerd om ingeklaard te worden.

Kreidler Transport Van daaruit werden de door hen bestelde  bromfietsen rechtsreeks naar de dealers vervoerd door SBS (nee, niet de TV zender, maar de transporteur Schuyt Boom Stamfries).

Dat ging volgens het systeem: wagons uitladen in de loods, treintje vrachtwagens voor de deur (stuk of 30), inladen op routevolgorde, uitrijden naar de klanten in  het hele land, 's middags om 4 uur leeg terug bij de loods, inladen voor het 2e rondje. We hebben het dan over de jaren 1963 - 1973, toen de volledige maandproductie al ruim op voorhand was verkocht aan de particulier.

De laatste productieweek werd bestemd voor het exportland Nederland. In de topperiode importeerde Van Veen Import rond de 20.000 Kreidler bromfietsen per jaar.
Dat zorgde maandelijks voor een complete goederentrein van ca. 33 wagons (50 bromfietsen per wagon) ofwel 1.660 voertuigen per maand.

Topdealers verkochten toen tot 750 Kreidlers per jaar. Zo ook onze dealer in Amersfoort. Dan loont het al snel om een wagon niet uit te laden, maar na inklaring rechstreeks door te sturen naar Station Amersfoort. Ik hoef niet uit te leggen dat Kreidler in die tijd super-populair was. Kreidler was niet alleen de best verkochte maar had ook de reputatie de meest gestolen brommer te zijn.

Jongens die in het groot denken zien dan al gauw hun kansen schoon.
De eerste doorgestuurde wagon naar Amersfoort was daarom ook meteen de laatste.
Het kostte enig speurwerk om uit te vinden waar de 50 Kreidlers via de Amersfoortse rangeerterreinen onderdak hadden gevonden, maar dat is me wel gelukt. Ik was toen al een tamelijk vasthoudend typje...
Er ontbrak er niet één en de klanten hoefden maar twee dagen langer te wachten, voor ze op hun droom konden rondtuffen.

Formule Kreidler
Beszelsen had ook (hele) slimme ideeën, getuige de Formule Kreidler

Ook het reageren op een artikel in het Defensieblad bracht weer een beetje reclame voor 'zijn' merk: Kreidler, lees dit artikel maar eens.