Kreidlerdatabase

Een Kreidler motorfiets omkeuren naar bromfiets

Hierbij een aantal handige tips voor het omkeuren van motorfiets naar bromfiets.

Hoewel dit niet compleet zal zijn en er zeker nog tips bij zullen komen hier een aantal handige tips en voorschriften die behulpzaam kunnen zijn als je jouw Kreidler bromfiets wilt laten keuren als motorfiets bij de RDW.

Aanvullingen en verbeteringen zijn van harte welkom, mail deze even naar Louis

Als u een motorfiets ombouwt naar een bromfiets, moet het voertuig na ombouw voldoen aan de definitie van de voertuigcategorie bromfiets. Dit wil onder andere zeggen dat de cilinderinhoud niet meer mag zijn dan 50 cc en dat de constructiesnelheid niet hoger mag zijn dan 45 km/uur.

In gebruik genomen voor 1 januari 2006

Als uw voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 2006 moet het voertuig na ombouw voldoen aan de permanente eisen voor een bromfiets. De permanente eisen zijn te vinden in de Regeling voertuigen via de website www.wetten.overheid.nl. Dit zijn de eisen voor de verkeersveiligheid, aangevuld met onder andere eisen voor de geluidsproductie. Een onderzoek is alleen op afspraak mogelijk.

Herkomst motorblok

In alle gevallen moet u tijdens de keuring betrouwbare informatie over de herkomst van het motorblok kunnen overleggen en kunnen aantonen uit welk (donor)voertuig de motor afkomstig is. Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.
(Een bekend probleem voor de RDW is dat bij Zwitserse motorblokken géén motornummer ingeslagen is. Dit had de toenmalige importeur moeten doen, waarbij het bijbehorende framenummer óók ingeslagen zou worden, tesamen met het Zwitserse goedkeurnummer, maar dat werd weer afgeschaft, waardoor er dus géén motornummers in staan1)

Zie verder de eisen bromfiets!