Kreidlerdatabase

Algemene aankooptips

  1. Voorvork
    1. Als de brommer een ongeluk heeft gehad is waarschijnlijk de voorvork krom of verzet. Soms kun je dit gemakkelijk zien maar soms ook niet. Kijk of de voorpoten krom zijn of scheurtjes hebben.
    2. Om de stevigheid van de voorvork te controleren kun je de voorband tussen je benen zetten, en proberen te sturen. Voel je dat je het stuur toch kan bewegen ondanks dat je voorband klemt, dan klopt er iets niet. Een beetje ruimte hierop heeft zowat elke brommer maar teveel ruimte heeft als gevolg dat de brommer erg zweverig gaat sturen en het voelt of je stuur niet direct op jouw stuurbeweging reageert.
    3. Mocht de brommer die wilt kopen hier ook last van hebben, moet je rekenen op de kosten van de vervanging van de voorvering.
    4. Let ook op de ruimte tussen de voorvering en frame. Dit kun je zelf verhelpen, maar kijk er toch maar even naar omdat je het altijd als afding argument kunt gebruiken.
  2. Motor
    1. Ook is het belangrijk dat je goed naar de motor van de brommer kijkt en luistert. Let erop dat de motor koud is als je hem start. Sommige verkopers laten de motor eerst even warm lopen voordat de kopers komen, omdat de motor dan beter start en beter stationair loopt. Dus voel even aan de cilinder of die ook warm is.
    2. Start de motor en kijk of dit mooi vlot gaat en de motor niet te veel toeren hoeft te maken stationair om aan de gang te blijven. Als de motor loopt moet je goed letten op vreemde geluiden van de cilinder, tandwielen en dergelijke. Maakt de brommer erg veel geluiden en kraken, kan dat betekenen dat de motor versleten is in de cilinder of dat de tandwielen versleten zijn. Je kunt de motor dan reviseren, maar dat kan duur (heel) worden. Het beste is dan vaak om gewoon verder te zoeken naar een andere (betere) brommer.
    3. Verder moet je er opletten of de cilinder niet versleten is. Start de motor en hoor of de motor erg tikt. Als ie dat inderdaad doet wijst dat meestal op een versleten cilinder of versleten zuigerveren. Ga dan ook nog even een stukje rijden en controleer of de brommer in elke versnelling ongeveer evenveel power heeft.
  3. Uitlaat
    1. Kijk of de brommer een goede uitlaat heeft die het liefst geen roest heeft. Let vooral op de bocht, deze rot het snelst door. De uitlaat moet ook dicht zijn tussen de bocht en uitlaatgat. Controleer dit door je hand of iets anders tegen het uitlaatgat te doen terwijl de motor draait. Als het goed is slaat de motor af, zoniet dan ontsnappen de uitlaatgassen door een gat in de uitlaat die er niet hoort te zijn
  4. Banden en Velgen
    1. Kijk ook even naar de banden en velgen. Let erop dat de banden niet versleten of uitgedroogd zijn of andere mankementen vertonen. Banden moeten minimaal 2 millimeter profiel hebben.
    2. Kijk ook naar de velgen. Hou de brommer even van de grond en laat de band draaien. Zo kun je zien of er slagen in de velgen zitten of niet. Doe dit bij beide wielen.
    3. Let op stervelgen of gietvelgen kun je weggooien als krom zijn dus pas hier mee op.
  5. Verlichting
    1. Als je de brommer voor dagelijks gebruik wilt gebruiken moet je verlichting hebben. Verlichting is vaak ingewikkeld en moeilijk te repareren. Let erop dat alle elektrische delen werken. Als je niet veel van elektronica weet, zou ik geen brommer kopen met defecte lichten. Kijk ook naar de accu, vaak worden die uit de brommer gesloopt als die stuk is.
  6. Framenummer en motornummer
    1. En iets over de framenummers. Als een brommer gestolen is worden de framenummers en de motornummers doorgegeven aan de politie. Tenminste als die bekend waren bij de eigenaar. Als jij nou een brommer gaat kopen is het slim op deze nummers even op te schrijven de politie te vragen of deze brommer ook gestolen is.

Restaureren

  1. Wat is restaureren?
    1. Dit is het in een zo goed mogelijke staat terugbrengen van een ooit nieuw geweeste bromfiets.
  2. Wat komt er bij kijken?
    1. Allereerst de aanschaf van het te restaureren exemplaar. Bezint eert u begint. Koop zo kompleet en origineel mogelijk.
  3. Wat is er voor nodig:
    1. De gouden gids, internet, een beetje ruimte, en wat gereedschap, en een snufje doorzettig en een beetje fanatiek 'gek' zijn.
    2. Als beginner komen de adressen en bekenden vanzelf, je staat er van te kijken hoeveel mensen er met deze hobby bezig zijn. En hoeveel er bereid zijn te helpen.
    3. Het kompleet maken van dit apparaat 'dit is vaak veel en goed zoeken' niet altijd even makkelijk, ga eens op zoek naar nieuwe rubbers soms de pakkingen dat ene nippeltje. Maar al te vaak blijkt het meeste nog nieuw te koop.
    4. Vaak zijn op internet en via vraag en aanbod site's en krantjes nog veel leuke dingen te vinden, beurzen zijn natuurlijk ook niet te vergeten, en neem altijd voorbeelden mee, het aanbod van op elkaar lijkende onderdelen is erg groot.
    5. Koop altijd nieuwe pakkingen, maar vooral nieuwe remvoeringen en goede banden, je wil niet dat je bij het eerste rondje al in een sloot of tegen een boom beland.
    6. De meeste transfers zijn nieuw te koop en natuurlijk ook de kabels, bouten en moeren hebben ze in iedere doe het zelf zaak maar let op kwaliteit, gooi nooit je oude bouten moeren en vooral assen weg, de spoed en andere maten kunnen verrassend apart zijn.zie hiervoor nummer 9.
    7. Koop liever 2 goede 'lelijke' zwarte banden dan 2 slechte zebra of zwart wit banden, en gebruik nooit 2ehands banden.
    8. Zoek eventueel, eerst naar de juiste kleuren voordat je de brommer van z'n originele kleur beroofd.
  4. Wat is er nieuw te koop?
    1. Dit is een hele lijst, het meeste is vrij standaard. spaken, velgen, banden 'binnen, buiten en linten'
      remvoeringen, kabels, benzineslangen en filters 'heel belangrijk', transfers, stikkers' diverse bouten en moeren, verlichting en bedrading, de meeste zuigers, lagers, keerringen, en pakkingen, bougie's, ketting en tandwielen en
    2. Het is verstandig om eerst te zorgen dat het weer goed en naar behoren rijdt'dit is erg persoonlijk'  Maar dan weet je in ieder geval wel wat er niet goed is wat je zo niet kan zien.
  5. Demontage
    1. Ga niet als een gek te keer doe dit heel rustig en kijk goed. En tja veel kruipolie, niet al te veel afbreken en eventueel alles op papier zetten, evt. foto's maken. Dit is heel verstandig om te doen voordat alles uit elkaar ligt.
    2. Sorteren van de te behandelen onderdelen. gooi het niet allemaal los in een doos, maak het schoon en bekijk het goed.
  6. Verchromen
    1. kan een dure grap zijn en de kwaliteit is ook niet zo geweldig meer, naar verluidt, zoek liever naar nieuwe onderdelen die heel erg goed of zelfs nog nieuw zijn, het loont de moeite.
  7. Verzinken,
    1. dit zijn in principe alle bouten en moeren'tenzij verchroomd' ook zijn sommige onderdelen die meestal niet gelakt of verchroomd zijn verzinkt, dit is vrij goedkoop en makkelijk te laten doen. Zorg wel dat de spullen zo goed mogelijk schoon en roestvrij zijn. Een goede gladde ondergrond betekend natuurlijk een veel beter resultaat.
  8. Polijsten.
    1. 'RVS en aluminium' dit kunnen de meeste wel zelf het wordt vaak ervaren als vies en langdradig werk, maar met de goede spullen kom je een heel eind. Ga geen chroom polijsten, dit werkt niet.
  9. Spuiten.
    1. het laten spuiten van een bromfiets is natuurlijk het makkelijkst het resultaat is meestal heel erg goed. Maar in sommige gevallen is het zelf spuiten ook heel netjes. Problemen zijn vaak de keuze van materialen, laat je goed inlichten, en vergeet niet dat het zelfspuiten en vooral het voorbewerken veel werk is, de kosten van het laten spuiten zijn vaak vergelijkbaar als zelf doen, maar wat je zelf doet daar mag je absoluut trots op zijn, wat ze ook zeggen.
  10. Poedercoaten
    1. is een veel vorkomende vorm van oppervlakte behandeling, sterker sneller en vaak goedkoper, het kleuraanbod is niet groot maar groeit voortdurend, dit is vooral intresant voor frames en andere niet meteen in het zicht vallende delen. Let op originaliteit.
  11. Reviseren,
    1. er zijn mensen die alle mogelijke blokjes zelf met of zonder moeite heel goed kunnen reviseren, het is volgens mij even durven en doorzetten, het gaat vaak om niet veel meer dan pakkingen lagers en keerringen vernieuwen, dit is voor de amateur vaak een moeilijk stap om te nemen, en menig blok wordt uit elkaar gehaald om daarna voor lange tijd uit elkaar ergens ligt of zelf nooit meer in elkaar komt. Persoonlijk heb ik (heel) goede ervaringen met Arnold uit Rijswijk, veel geld (niet duur) maar een fantastische revisie !!
  12. Monteren
    1. dit willen we allemaal wel, die laatste hand leggen aan de brommer, het opnieuw geboren zien worden van dit eens zo onmogelijk lijkende exemplaar.
  13. Grote finale:
    1. schoonmaken en wegzetten en/of rijden. ja dit is een moeilijke.
  14.  

Het restaureren van een bromfiets kan op 2 manieren

Je kan alles laten spuiten, lassen, verchromen, reviseren, kortom slopen en opbouwen, het resultaat mag er dan wel zijn, je hebt dan wel letterlijk een nieuwe bromfiets, die er nog jaren mee door kan, dit is voor vele eigenaren van de wat luxere modellen natuurlijk een makkelijke en misschien wel de beste oplossing, maar zeker niet de goedkoopste.

Je kan alles zelf doen, wat inhoud dat je uren dagen weken maanden soms jaren bezig bent om er wat van te maken, na die tijd is het vaak zo dat het resultaat toch tegenvalt en dat aan het eind van de rit toch de portemonnee net zo dun is als bij de eerste manier, dit zit in al de onderdelen en gebruikte materialen die er in gestoken zijn. schrijf alle bedragen eens op.en vooral ook de kleintjes letten.