Kreidlerdatabase

Verzekeren van een Kreidler

Tip van Gompy !!!

Voor uw Kreidler dient u verplicht een WA (Wettelijke Aansprakelijkheid) verzekering af te sluiten.

Je kreidler verzekeren is een moeilijk iets.
Waarom. Simpel omdat er in het verleden is gebleken dat er altijd mensen zijn die een ander adres weten die het goedkoper of beter kunnen.

Veelal is je Kreidler te verzekeren als oldtimer, maar hier zijn 'bepalingen' van kracht. Uiteraard dient je Kreidler minimaal 25 jaar oud te zijn, maar dat zal voor de meeste Kreidler's geen bezwaar zijn.
Ook wordt er vaak een minimum leeftijd bepaald. De verzekering op je vaders naam zetten en er vervolgens zelf op gaan rijden is geen oplossing.
Want als je schade rijdt ben je niet verzekerd.
Het geld dat je betaald hebt had je dan beter aan een goed doel kunnen geven, want de verzekering betaald echt niet uit.

Let bij het verzekeren van je Kreidler op dat je de juiste verzekering hebt. Als er als voorwaarde wordt gesteld dat je een tweede 'vervoermiddel' hebt, bedoelen ze niet een fiets.
Veel maatschappijen vragen een kopie van bijvoorbeeld een kentekenbewijs van je auto of motorfiets.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met Roel van Maarseveen, toen ik die opbelde en zei dat ik een tweede Kreidler in de verzekering wilde hebben werd er (toen) meteen gezegd dat dit op een verzamel polis kon. (Toen ik zei dat ik perse een tweede plaatje MOEST hebben omdat dit was voor de Kreidler van mijn vrouw, die er bij een toertje op zondag wel eens op rijdt kreeg ik een gereduceerd tarief voor de tweede Kreidler.
Helaas kan dit niet meer sinds de invoering van het kenteken voor bromfietsen.

Tegenwoordig krijg je één polisblad, waarop (al) je Kreidler's (met framenummer) staan genoteerd, dat je bij je verzekeringspapieren dient te bewaren.
Natuurlijk is het wenselijk GEEN schade te veroorzaken, in de eerste plaats voor jouw Kreidler en in de tweede plaats voor de tegenpartij.

Toch is het van het allergrootste belang dat je een goede verzekering neemt en aan de voorwaarden voldoet die de verzekering stelt, hoe vreemd die soms ook mogen lijken. En uiteraard dat je Kreidler voldoet aan de wettelijke bepalingen zoals gesteld door de RDW, want als er iets afwijkt, bijvoorbeeld de snelheid is te groot, dan KAN de verzekering zich op uitzonderingsclausules beroepen.

Mocht je vragen hebben over een schade of een expertise - neem dan contact op met Ruud van Wijk via een PB !!! - Hij is een oud-expert met vele jaren ervaring !!!

Hier kun je alles lezen in geval van schade en expertise

Mocht je een goede tip hebben, aarzel niet en mail me even, ik neem dit dan op in deze pagina.

 

Roel van Maarseveen is inmiddels gestopt en heeft de 'zaken' overgedaan aan Vetera verzekeringen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Gompy kreeg ik de volgende tip gestuurd !!

22 augustus 2009

Het is toch gelukt om mijn oldtimer brommer (!!) te verzekeren tegen brand, diefstal en schade (allrisk) als hij in de schuur/tuin/huis oid staat.
Ik heb bewust 2 uitroeptekens gezet achter brommer omdat het verzekeren van een oldtimer motor geen probleem lijkt te zijn voor de verzekeringen.

De eerste stap is om een oldtimer WA-verzekering af te sluiten voor de brommer(s), dit kan bij een willekeurige verzekeraar.
Toch verdient het de voorkeur om de oldtimer WA-verzekering af te sluiten, en indien mogelijk, bij uw huidige verzekeraar van uw huis.

De volgende stap is om de oldtimer brommer(s) te laten taxeren.
Voor de taxatie is het belangrijk dat het een bevoegde taxateur is om
oldtimer(s) te beoordelen en aangesloten is bij een erkende organisatie.
Op de website van de FEHAC http://www.fehac.nl/home/_site/leden.html vindt u de aangesloten taxateurs welke bevoegd zijn.
Tevens is het verstandig om even aan de taxateur te vragen waar de
oldtimer(s) getaxeerd moet(en) worden.
Moet het taxeren gebeuren bij het bedrijf of kan het ook bij u aan thuis zodat u niet met de oldtimer(s) hoeft te reizen.
De kosten van een taxatie zullen ongeveer 100 euro voor de eerste oldtimer brommer zijn.
Heeft men meerdere oldtimers, bied deze dan in 1x aan ter taxatie, dit zal zeker schelen in de te maken kosten.

Bel een willekeurige verzekering en sluit daar een inboedelverzekering af of bel uw eigen verzekering voor uitbreidng van de bestaande inboedelverzekering.
Meldt dat het gaat om een oldtimer brommer(s) (men noemt dit waardestuk) tegen brand, diefstal en schade te verzekeren en dat er een taxatierapport aanwezig is.
De kosten om de oldtimer brommer(s) te verzekeren zijn bij nagenoeg iedere verzekering zo'n 7,5 o/oo (promile) per 1000 euro.
Dus voor een oldtimer brommer met een taxatiewaarde van 1000 euro betaald men 7,5 euro per jaar aan verzekeringspremie.
Soms komt er voor de eerste keer afsluiten van een polis nog wel éénmalige poliskosten van een paar (3 ?) euro bij.

Het heeft voordeel om zowel de WA- als de inboedelverzekering voor de
oldtimer(s) bij één en de zelfde maatschappij af te sluiten.
Bij het afwikkelen van schade, ook bij een aanrijding buiten schuld, is er reeds een taxatierapport aanwezig bij de verzekeingsmaatschappij.
De verzekeringsmaatschappij kan dan aan de hand van het taxatierapport de schade claimen bij de tegenpartij.
Het afwikkelen van de schade kan dan veel sneller en hoeft er niet onnodig lang gecorrespondeerd te worden tussen de verzekeringen.

Meestal kan de zgn tussenpersoon van uw huidige inboedelverzekering wel adviseren.
Mocht dat niet het geval zijn, dan adviseer ik om de verzekeringswinkel in Alkmaar te bellen (072-5112000 / M.Leering).
De hr Leering heeft ervaring hoe eea in zijn werk gaat en hoe de verzekering afgesloten moet worden.

LET OP, nog een paar puntjes van aandacht !!

Een normale brommer WA-verzekering, al dan niet met allrisk, is niets waard voor oldtimer brommers.
De dagwaarde cq cataloguswaarde voor oldtimer brommers is voor de verzekering 0 (nul) euro.
Dit houdt in dat op het moment dat de brommer wordt gestolen, in de brand vliegt of dat er schade gemaakt is er niets uitbetaald wordt.
Een normale brommer WA-verzekering is alleen wat waard als de brommer niet ouder is dan 5 jaar.

Een taxatierapport is voor de verzekering over het algemeen 3 jaar geldig, hierna moet men de oldtimer(s) opnieuw laten taxeren.
Ook moet men gelijktijdig de polis door de verzekering laten herzien zodat de juiste waarde van de oldtimer op de polis staat.

De oldtimer(s) moet in een afgesloten ruimte en met een goed gekeurd slot, hoogste level (8) bij voorkeur, op slot staan.
De aankoopbon en beide sleutels van het slot moet men kunnen overleggen bij diefstal, dus goed bewaren.
Bij diefstal moeten er sporen van braak zijn en aangifte bij de politie gedaan worden.