Kreidlerdatabase

Kreidler Cross - VanVeen (50 GS / GS 80)

Nadat het bijna 25 jaar stil is geweest rond deze prachtige machines staat ook de Crossmotor weer in de belangstelling.

Dankzij enkele enthousiastelingen krijgt deze machine ook de aandacht die hij verdient. Iedereen dacht dat deze machines hun bekendheid kregen dankzij van Veen en de bedrijfsleider Ziegler, maar naar nu blijkt heeft de Firma BS hierin een (zeer) belangrijke rol gespeeld.

Een voorlopig overzicht van de geschiedenis:

In 1979 werd door de OCM (Supreme Motorsport Commissie) in Duitsland de toestemming verleend voor, een motorcross Cup serie, die voor de jonge leeftijd van 14 jaar werd gedacht. (Motocross was pas toegestaan met 16 jaar.)
Reeds in 1978 werden er 2 proeven gedaan bij Bausch thuis en Radevormwald, waar elk van de plaatsen 1 tot en met 6 op KVV MC's gone. De basis voor een succesvolle verkoop van de voertuigen werd eigenlijk gelegd.

De partijen

De betrokken bedrijven werden de volgende met de toenmalige adres:

De technische ontwikkeling van de tags was uit mijn voormalige Compagnion Rupert Baindl gerealiseerd.

Begin 1978 met problemen

De dealerovereenkomst Kreidler -Van Veen Sport GmbH in Duderstadt BS motor ondertekend op 24.9.1978. Kreidler Van Veen was de bedoeling haar in motorcross racing zeer succesvol model MC 50 voor de GS-Sport voor het bouwen van een weg en het verkrijgen van goedkeuring. In de 50 cc cross-race was de MC50 KVV de dominante voertuig, zowel in aantal als in technische termen.

De dealerovereenkomst werd voor onze ruimte voor 1978/1979 leverancier kant van een zeer optimistische daling van 10 voertuigen. Dit is echter nooit kan worden geleverd.

De MC 50 was in de versies van 'junior' tot het begin van 1979 en vervolgens als een 'professionele' uitgebracht. De MC-Junior had een verkoopprijs van DM 3760, de MC-DM 3950 professionals inclusief 12% BTW .. Technische specificaties verschillen zien. De GS50 moet 1e Levering datum verschuiving van januari 1979 tegen een prijs van 4.135 DM (plus goederenvervoer DM 84) op de markt.

Relatief snel hadden we een voertuig is verkocht (Client W.: 21-10-1978). De KVV GS 50 werd het voertuig. W. reed klant op dit moment een Hercules Ultra LC. LC staan voor vloeistof gekoeld (vloeibaar) - heette in de volkstaal, maar mockingly 'likörgekühlt'. Dit model werd vervolgens aan te melden voor de jeugd om te verblijven als de bromfiets weg, als Kreidler en Zündapp alleen 'Air' in het programma.

Echter, Kreidler -Van Veen niet geleverd. Als gevolg van technische problemen (die we niet willen noemen) was de uitlevering van de 50-GS KVV voertuigen herhaaldelijk uitgesteld.
1979

In april 1979 hadden we te handelen en presenteerde onze eerste promotionele activiteiten, niet in de problemen met potentiële klanten. We hadden ons bedrijf slechts een seizoen en twee winters. Onze zo veelbelovend been begon te stukken. De belangstelling voor de voertuigen werd bij de klant is geweldig, maar we durven niet meer kopen contracten te schrijven. In januari hadden we al verkocht aan een klant in het voertuig Kreidler Van Veen annuleren. De klant wilde GS wedstrijden. Zoals de levering datum is niet duidelijk, en hij was met de training voor het seizoen te beginnen, maar niet zonder een voertuig kan hij zich aansloot bij de verkoop contract.

Om geen verdere uitval, dus we zijn in de situatie van Van Veen Kreidler , twee voertuigen die te krijgen, hebben we voorafgaand aan de inspectie met de Duderstadt gevraagd documenten zelf.

Voor het eerste voertuig was echter nog niet een GS-frame beschikbaar. We ontvingen een motorcross uitvoering en het kader verlenging (voor de 2-man bank), en de weg voor de goedkeuring nodig delen, zelf gebouwd rond het voertuig en bracht hem door de TÜV. De klant was zeer tevreden. We hadden het probleem is opgelost, maar ook naar behoren betaald.

De 2e Vehicle maakte reeds deel uit van een GS, maar had nog steeds geen papieren. Bovendien, zelfs de witte plastic prototype tank gemonteerd. Met de TÜV uitgave, onmiddellijk aan de plaat tank, die we hebben ontvangen na een aantal kleine veranderingen hier de krant. Het was uiteindelijk de eerste twee machines verscheept.

Onze vreugde bleef echter beperkt. De voertuigen werden teruggegeven door de klanten. Ofwel sprong de GS-50 en niet zeer slecht, of ze liep na een paar meter huntert rit met slechts ongeveer 30 tot 40 km / h. Dit was ook het weer. Vervolgens hebben we geëxperimenteerd met andere Bedüsung - geen aantoonbare verbetering. Zodra de motor liep naar tevredenheid, soms ook niet.

Geleidelijk aan, de 'geheime' probleem in Duderstadt te raden. Ook kunnen er met de motor de 28er Bing-carburetor gewoon geen bevredigende draait kenmerken leren. In de motorcross versie van de motor liep met de carburetor zonder problemen. De inname willen lezen, maar niet goedkeuren van de TÜV. Dus in Duderstadt een luchtfilter box gebouwd. Dit was de motor, maar geen snelheden te verplaatsen. Na lange proeven, ontdekten we de fout: Het filter box (kalmerende kamer) was te klein. De lucht was teveel in het vak verwirbelt.

We maakten een nieuw luchtfilter vak. Onze twee klanten uitgebreid getest. We hadden geen klachten.

Blij met dit resultaat, we een exemplaar na Duderstadt en doet een beroep op de technologie, een ander luchtfilter box, en ten slotte voor de bouw bestemde voertuigen uitleveren.

Inmiddels hebben we geleerd dat de andere Kreidler Van Veen tot dan verzonden voertuigen ook rans-en het is geen massale problemen met de klanten en dealers bestaan. Een ander levering is onderbroken.

We hadden - tegen betere kennis - in oktober 1979 slechts Fahrezug verkocht. We beschreven het probleem aan de klant. En we hadden afgesproken dat we om een motorcross uitvoering op GS herbouwd. Dit gebeurde ook, en daarna hebben we uitgebracht op 29.11.1979 dit voertuig. Het seizoen is nu voorbij.

Op 8 november 1979 werd Van Veen Kreidler in Duderstadt eindelijk voor de reeks van TUV-GS zegen voor de 50e

In Duderstadt: In plaats van onze goede luchtfilter box, of om een eigen, op basis van onze gegevens te bouwen, werd in een heel andere richting te experimenteren. Het resultaat was dat de voertuigen met een 21er-Bing-uit de carburetor Kreidler RS geleverd. De voertuigen zijn nu actief, maar had niet langer het einde. Deze versie werd vervolgens geleverd. Het was blijkbaar al geassembleerd elke 28er Bing gedemonteerd van het voertuig en de 21er gemonteerd.

Aangezien dit niet langer het prospectus informatie is verstrekt Kreidler Van Veen onze interventie (althans voor ons) gratis met de 28er Bing. We denken dat onze self-luchtfilters moeten blijven produceren en ten minste onze voertuigen met de 28er gemaakt om te bestellen.

Tegen het einde van 1979 hierboven vanwege BS motor problemen slechts drie KVV 50 GS met klanten. De x-voudige mogelijk zou zijn geweest.

Zoals de individuele maken van het luchtfilter huisvesting was te duur, sannen we een oplossing voor de Prolems. Het werd al snel gevonden.
Groeiende problemen en het einde van Kreidler - 1980

Ondertussen schreef naar het jaar 1980. De Duitsers uitgevonden door de jaren'80 als Damoklesschwert hing boven de jaren'50 scene. En lo en ziet, Kreidler in Kornwestheim ingebouwd in hun nieuwe voertuigen (kreidleruntypisch met een stationaire cilinder) een luchtfilter box, met lichte wijzigingen snel in de CDV GS 50 werd geassembleerd. De voertuigen werden vertoond goed - en het luchtfilter had zelfs zijn TÜV zegen. Nu voertuigen werden ook veilig uit de motor zichtbaarheid aan de klant. Op het chassis toch werden ze in een klasse op zichzelf.

Zoals ik al zei, was 1980 - een jaar en een half na het begin van de GS-50 - en slechts een paar exemplaren werden geleverd landelijk. Vanaf het midden van dit jaar uitgerust bromfiets, de Duitse fabrikant Hercules, Kreidler en Zündapp 80ccm op voertuigen. De Japanse bomvol met goedkopere auto's op de Duitse markt. De bromfiets was gestorven, werd deze door de verzekering rating van de voertuigen moeten drastisch versneld. Een Leichtkraftrad was ongeveer 120 DM (60 €) per jaar premie verzekering. De Moped bleef in de meer dan 800 DM (400 €) per jaar. Vrijheid korting niet. Beide werden tax-free.

Dit was ook de Kreidler Van Veen onverkoopbaar. In juli 1979 hebben we geleverd zes GS 50 voertuigen aan de klanten. Daarna werd gesloten met de bromfiets. De klanten liever wachten op het licht van 1981 shippable motorfietsen. Zoals voertuigen werden slechts 50 cc bromfietsen en Mokicks uitgeschakeld.

In juni 1980 bereikten we een brief van de firma Van Veen Kreidler Sport GmbH, zei dat de 'volledige verkoop van onze sport-voertuigen met inbegrip van de verkoop van reserveonderdelen, garantie verwerking, enz. ..' Vanaf nu op de Kreidler planten in Kornwestheim. Dit was voor organisatorische redenen en omwille van de betere dealer. De Kreidler Van Veen Sport GmbH stellen hun prioriteiten duidelijk op het voertuig ontwikkeling, vervaardiging en hun sport inzetten.

Deze brief kwam voor ons een openbaring Zijn het dezelfde. Achter point-hand, er werd gezegd dat de skins Kreidler davonschwimmen zag. Ze wilden redden financieel, die was te redden en bracht alles onder Kornwestheim. Ze wisten dat met de voertuigen en de hele divisie niet beginnen. Zelfs bij de 1e Kreidler gesprek met de buitenlandse dienst en de Federführenden in technologie en distributie kwam aan deze dag.

De Swabians was moedige poging, de voertuigen zelf naar de markt. Naarmate het aantal stuks, maar voor Kreidler ratio minimaal was, niemand wist hoe te handelen mag niet meer verlies einzufahren. Making overmaat van ramp was het feit dat de voertuigen op de Kreidler dealer systeem is niet aftrekbaar. De prijs was hoog, het aantal is te laag en de kopers van een normale Kreidler partner was heel anders. Bovendien had de minste dealers slagader voor een motorcross-en off-road sportactiviteiten.

Dus werden de voertuigen rond. Van een GS model met 80 cc werd niet meer genoemd. De onderneming Kreidler Van Veen was een overtuigd 80ccm ontwerp te brengen. Op de uitlevering kennisgeving kaarten waren GS50 en GS80 voor de selectie. Hoe deze 80 zou moeten uitzien, en welke motor ze moeten hebben, was blijkbaar meer dan vaag. De Kreidler in Kornwestheim ontwikkeld met een stationaire motor cilinder was meer dan ongepast. Het nieuwe kader zou konstuiert en de grond zou drastisch worden verminderd. Bovendien is de nieuwe Kreidlermotor liep ruwe en vibrated erg sterk. Framework doorbraken als trillingen schade werden wegvoertuigen Kreidler Folie 80 en Mustang 80 op de agenda.
En er waren - de Kreidler - Van Veen GS 80

Het toeval helft. Als onderdeel van een gesprek met ons toezicht op de buitenlandse dienst van Suzuki Duitsland, we noemen het uitzicht BP, in een gerst drinken, we horen (BS motor) dat we een oplossing voor de onverkoopbare Kreidler Van Veen GS-50 had ontwikkeld. Details zie RV80 (volgt binnenkort).

Door gelukkig toeval, dat tijdens de wederopbouw van de Suzuki RV90 op Leichtkraftrad (80ccm) de cilinder voeringen en zuigers übig bleef was de renovatie project KVV GS50/80 in de wandelgangen.

De belangrijkste taak was vorzufinanzierende de bouw van een nieuwe hochgezogenen Auspuffs en de overeenkomstige zijde onder dekking. Het was ooit een fabrikant die zich bezighoudt met kleine partijen uitgebracht.

Ondertussen is de Kreidler Drahtwerk Drudeln ins. Via een constellatie was ongunstig voertuig met hereingerissen. Door 16.3.1981, de overname van Kreidler door Willner groep München / Ingolstadt. Willner had onder meer een langdurige Kreidler onderdelen depot.

Op 31.7.1981 heeft het bedrijf BS elke 80 motor nog Kreidler in Kornwestheim permanente GS voertuigen. De onderdelen waren om door te gaan op Kornwestheim gedaan.

Tot de TÜV zijn zegen aan onze 80 cc versie werd in de voertuigen werden herbouwd, maar het was ook het jaar 1981 entschwunden. Hij had zulke belangrijke vergunningen, zoals de afwijking, een string in plaats van een hoorn gebruikt om te mogen worden besloten. Dit was de goedkeuring door de regering van Opper-Beieren afgegeven - kostenpost DM 300 (150 €). Ik hoop dat er geen sprake was van kabinet vergadering bijeengeroepen om deze reden. Toch zijn wij erin geslaagd een voertuig op de uitlevering van 28.12.1981 - na Sindelfingen, om zo te zeggen, bijna in de home-Kreidler .

Op 2.2.1982 werd Kornwestheim een persbericht uitgegeven: Willner (Kreidler ) op 1.2.1982 vergeleken verzoek. Op 5.2.1982, de dealers via circulaires. Een tijdperk (Kreidler ) daalden, maar blijkbaar nu eindelijk een einde komen.
1983

De Erstatzteilversorgung uit Kornwestheim bleek het geval te zijn nu als te duur. Daarom bij de beheerder van het faillissement van Kreidler contact met ons op en wij wilden alle resterende onderdelen in het pakket verkoop. Na wat heen en weer, we zijn het eens. Ondertussen was in februari 1983. Door 24.2.1983, het bedrijf BS motor van het bedrijf Kreidler Werke GmbH iK (Bankruptcy) alle resterende onderdelen en gereedschappen.

Toen ik in Kreidler fabriek werd aangeboden aan mij een triest tafereel. In de mehrgeschoßigen bakstenen hallen alles was opgelost. Waar eens de draaibanken, Fräßmaschinen en Schleifbänke waren er gapende leegte en stilte van het graf. Je kon Knarzen de rubber zolen tijdens het wandelen horen.

AKreidlerlone en verlaten stond omringd door leegte en stilte een heleboel dozen en kisten met de onderdelen. Dit leidde vervolgens in een 38t-truck en een trekker vol. Een inventaris lijst niet bestond. Het volume delen waren keek genomen, bijvoorbeeld ¾ ³ 28er-Bing-carburetor, 2m ³ bankjes etc. Het ontbrak slechts enkele onderdelen (zoals de remblokken en de shifter). De onderdelen werden voor de productie van ongeveer 150 voertuigen genoeg zonder grote delen nachgekauft worden had. Ze zijn ook zeer geschikt voor de productie.
1984 De klanten moesten smaak in de loop der jaren. Vanaf 1984 werden Kreidler Van Veen GS voertuigen weinig meer verhandelbare. Dus was een korte episode in de geschiedenis van de motorfiets een einde.

De nog bestaande in onze onderdelen werden voornamelijk op markten veteranen. Voor het huidige aanbod onderdelen waren gewoon te veel. Making overmaat van ramp was het feit dat een Kreidler Van Veen GS 50/80 zelden iets ging kaput, zelfs in het gebied. Zelfs diegenen onder ons met Cross cilinders en koelwater had omgezet voertuigen, ondanks een capaciteit van 16 tot 20 pk nauwelijks slijtage of andere schade.